A gdyby ktoś chciał rzucić okiem na stronę przywołaną przez robokonsultantkę, to oto ona:
Ktoś nam wyjaśni, co to za sugestywne gwiazdki w kółeczku? Hmmm…? No nic, mniejsza o to, rzućmy okiem na politykę prywatności… Ups!
Polityka prywatności przekierowuje na stronę z komunikatem błędu firmy Euro Call Center, która nie cieszy się zbyt dobrą opinią wśród internautów:
Ale firma Euro Call Center politykę prywatności już ma, a tam znajdziemy:
Administratorem Państwa danych osobowych jesteśmy my, czyli spółka pod firmą Euro CallCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zaporożu (Ukraina) przy ul. Elektrozawodska 3, 69065 Zaporoże, prawidłowo zarejestrowaną zgodnie z prawem ukraińskim w Krajowym Rejestrze Osób Prawnych, Osób Fizycznych-Przedsiębiorców oraz Organizacji Społecznych, prowadzonym przez Ministerstwo Sprawiedliwości Ukrainy pod numerem 42021080, działająca poprzez swój oddział w Polsce:
Euro CallCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział w Polsce z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Podgórnej 15, 61-828 Poznań, wpisany do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000799789, dla którego akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, NIP: 2090005136, REGON: 384277103.
A w odpowiedzi na pytania jednego z nękanych telefonami Czytelników, odsyłane jest takie uzasadnienie odnośnie tego, skąd pochodzą numery telefonów, na które robokonsultanci wykonują połączenia:
Spółka w swojej działalności wykorzystuje numery telefonów, znajdujące się w pakietach danych, które każdorazowo nabywa na podstawie zawartej umowy od współpracującego ze Spółką podmiotu, który zapewnił Spółkę o legalności źródła pochodzenia bazy danych.
Tak więc tak…
Wiele osób myśli, że to “sztuczna inteligencja”, że robot rozpoznaje to co mówi osoba, do której się dodzwonił i stara się na to reagować. Niestety (albo na szczęście), to tylko zwykłe nagrania odczytanych przez lektorów formułek, które załącza… operator robota! Tak.
Za robotem stoi człowiek.
Zadaniem operatora jest klikać po systemie w odpowiednie nagrania tak, aby rozmowa w miarę się kleiła. Cel, to rozwianie ew. wątpliwości i podsunięcie odpowiedzi na pytania, jakie mają zazwyczaj spamowani takimi telefonami ludzie. Oraz oczywiście zebranie ich danych osobowych, które potem są przekazywane już do “rasowego sprzedawcy”.
Najwyraźniej klikanie po systemie jest mniej męczące niż nawijanie po sto razy tego samego. No i jest pewność, że każda rozmowa ze strony sprzedawcy będzie tak samo upierdliwa i “zgodna ze skryptem”. Byli operatorzy “autobotów” mówią, że ich zespół miał lepsze wyniki niż prawdziwi ludzie.
Jeśli nie wierzycie, poczytajcie ogłoszenie o pracę w call center, którą wyszukała jedna z naszych Czytelniczek. Tutaj jego nowsza wersja.
Jak widzicie, praca polega na odtwarzaniu nagrań, a rekrutacja jest prowadzona z profesjonalnych danych kontaktowych:
botrekrutacja@gmail.com
+48.786840056
Opcje są dwie. Po rozpoznaniu telefonicznego spamu możesz po prostu zablokować u siebie ten numer (duh!), ale możesz też kontynuować rozmowę, zajmując czas operatoraowi bota i obniżając skuteczność wyrobienia przez niego “targetu”
Niestety, prawdziwe, informatyczne zapętlanie/wykrzaczenie robota np. takimi danymi wejściowymi…
…nie wyjdzie, bo jak widzicie, wszystkim steruje człowiek.
Rekomendujemy też pisanie skarg do UODO i UOKIK. Im więcej ich wpłynie, tym szybciej ze sprawą będzie można zrobić “coś więcej”. W Polsce zjawisko robocallingu nie jest jeszcze tak dotkliwe jak w innych krajach, więc wciąż nie ma u nas mechanizmów takich jak np. listy “Do Not Call”. A chyba powoli by się przydało o tym pomyśleć…